Det ideala

  • UI / UX Design
  • WordPress Development
  • SMM Campaign

I mitt yrke som art director handlar allt mångt om att designa för användarens behov för att nå ut till så många som möjligt. I och med detta arbetar jag tvärdisciplinärt med interaktionsdesign, gra sk design, webbdesign, marknadsföring, teknik och programmering.

Mitt yrke som Art Director.

I mitt yrke som art director handlar allt mångt om att designa för användarens behov för att nå ut till rätt målgrupp.



I och med detta arbetar jag med grafisk design, webbdesign, marknadsföring, teknik och programmering. Tillsammans med marknadschefer och chefredaktörer för att kommunicera varumärkets identitet utåt på bästa sätt. Att designa olika produkter baserar sig mycket på att analysera och förstå varumärkets målgrupp och vem användaren är.

Det digitala mediet

Inom det digitala mediet är mitt arbete mycket baserat på ett dynamiskt artikel flöde där artiklar byts ut kontinuerligt vilket gör att själva “skalet“ ska vara robust och kännas tilltalande. Det tog en hel del år för mig att “släppa taget om min design” då mitt arbete med webbsidor och nyhetsmail mångt och mycket handlar om att skapa “genomtänkta moduler och mallar” som sedan olika redaktörer ska kunna användas genom “drag och släpp“.

Detta gör att designrollen för mig tar form i olika roller utifrån vilken produkt designas. Kvaliteten ska vara hög genomgående inom de olika medierna.

Nelson & Stolterman, 2012 tar upp en form av designer de kallar för “designer expert relationship“ vilket är det jag är närmast idag som designer.

”Som expert bestämmer designern vilken eller vilka generaliserade lösningar som ska anpassas till klientens speciella situation.”
Nelson & Stolterman, 2012
keyboard_arrow_up
keyboard_arrow_down

Det är på detta sätt jag o ast arbetar idag och där jag trivs som bäst. Genom en deltagande process känner sig kunden delaktig genom hela processen och därigenom  kan en stark grund att bygga på för ett bra slutresultat av designen.


Genom att gå digital design har jag fått sätta ord på det jag kan och fått tid att reflektera över design på ett annat sätt än tidigare. Mitt mål som designer är att fortsätta utvecklas och lära mig mer, att jag ska fortsätta bli bättre och bättre och fortsätta skaffa mig kunskaper som uteslutande gör mitt arbete så roligt och utvecklande att jag kan göra mycket själv vilket inte stoppar upp  ow i mitt skapande. Jag är mycket nyfiken på nya områden att utforska inom design.


Min design i Toopia hoppas jag kan bli i sådan bra kvalitet och att jag som designer lyckas skapa den känsla och en bakgrundshistoria som jag vill förmedla. Jag hoppas att spelaren hamnar i  flow där en ny blandad värld med den riktiga världen och de virtuella 3D objekten inspirerar användares fantasi inte bara till egna berättelser utan förhoppningsvis kanske spelaren själv kläcker nya innovativa lösingar på klimatproblemet. Jag önskar att användaren ska tycka om produkten och vilja spela mer men också att budskapet att förändra beteendet går fram hos användaren med nya insikter som spelet kan ge hos användaren för att arbeta mot ett hållbart klimat. För att inge hopp till användaren och världen.

Toopia Time Travellers valdes som det slutgiltiga konceptet och blev mer dystopisk och mörk än vad som var tänkt från början.

Mottagaren till det som designas ska få en underhållande upplevelse där innehållet förstärks och överraskar. I kombination med UI och UX design för att användaren ska hitta och förstå snabbt och på ett enkelt sätt. Text, bildval och typsnitt samspelar med en röd tråd och budskap beroende på vilken produkt och målgrupp det utvecklas för.
Anniki Skeidsvoll Edén
keyboard_arrow_up
keyboard_arrow_down