Det sanna

Det sanna handlar om att landa i det sanna med sitt koncept. I forskningen och vetenskapliga artiklar.

keyboard_arrow_down

Vad hade du för problemområde och problem?

Området är ett spel i augmented reality (AR) och climate ction. Spelet ska fungera på mobila enheter och en applikation gjort för iOS. Syftet är att öka medvetenheten om klimatförändringar och förbättra användarnas beteenden och attityder inom dessa frågor.

Vad önskade du hitta information om?

Artiklar om AR i mobila kontexter. Immersiva upplevelser. Design och metoder för AR. Studier om användarens upplevelse i spel. Vad får dem att vilja spela igen och igen? Intresset för hur Pokemon-Go lyckades bli så framgångsrikt var intressant. Vilka designaspekter ska och bör man tänka på. Kan jag hitta i vetenskapen att det är som jag misstänker att de sociala aspekterna och Pokemon GO's karaktären fascinerar spelarna och i sin tur skapar ett behov att samla er och er karaktärer hos spelarna. Att behovet och nykenheten till nya intressanta världar där framåtrörelse skapas är viktigt för spelaren? Hur utformas holistisk en AR-upplevelse genom att få insikter i användarens beteende men även ur en etisk synpunkt.

Hur tänkte du kring kraven för att identiera att artiklarna verkligen var vetenskapliga?

Genom att analysera texten och kontexten där artikeln var publicerad. I HKR summon nns en bra funktion där det går att välja peer-review. Jag tittade också efter ett DOInr. Jag sökte även i andra databaser men hittade inte relevanta artiklar för mitt ändamål. Plus att jag blev väldigt osäker på om de var peer review.

Hur tänkte du kring kraven för att identiera att artiklarna verkligen var vetenskapliga?

Otroligt mycket tankeverksamhet, flera dagar, veckor vandrade jag runt i funderingar på de databaser där jag inte var van att söka. Letade efters specika sökord och att det skulle vara inom informatik och design. Och även det problemområde jag har.

Hur har du gjort för att identiera sökord och sökverktyg?

Genom att identiera sökord från mitt koncept och det som önskades i uppgiften. Desto mer kunskap som införskaades och den mängden artiklar jag skummade igenom gjorde att jag ck mer kunskaper och också er och er sökord och er sökverktyg.

Hur blev utfallet i förhållande till dina förväntningar? Vilket värde för ditt eget designarbete ser du med denna sökning?

Värdet av den ökade kunskapen i designrymden där större kunskaper inom området gör att jag känner mig säkrare om min design. Jag vill prova mina nyvunna kunskaper även praktiskt och implementera dessa i spelet Toopia.